کتاب پیک صفحه (مجموعه پیام‌های صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن)

جایگاه زبان و طعنه به رسالت محمد(ص)

سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.

خداوند پاداش شما را در یادبود شهادت حضرت محمد(ص) بزرگ بدارد همان انسان پاکی که به‌ جهت طهارت و پاکی نفسش سزاوار مقام والا و بلندمرتبه در پیشگاه خداوند سبحان شد.

در این روزها شاهد هستیم که رسالت رسول خدا محمد(ص) (و به‌خصوص قرآن‌) از جهت نسبت‌ داشتن به خداوند سبحان در معرض طعنه و تشکیک قرار می‌گیرد. این ایراد‌گرفتن‌ها حول زبان عربی می‌چرخد و اینکه در عبارت‌های قرآنی سخنان پوچ و بی‌معنایی وجود دارد یا الفاظ قرآن در پاره‌ای موارد مخالف قواعد نحو و اعراب یا مخالف شیوایی و بلاغت است و اینکه سخنان و اشعار عربی‌ای وجود دارند که بسیار شیواتر از قرآن هستند، مثل سخن امریء القیس در شعرش:

مِکَرِّ مِفَرٍّ مُقبِلٍ مُدبِرٍ مَعاً کَجُلمُودِ صَخرٍ حَطَّهُ السَّیلُ مِن عَلِ و دیگر ابیات.

چند روز پیش عده‌ای از انصار(خدا حفظشان کند‌) با من دیدار و مرا از ویدئویی از یک شخص معمم شیعه به‌نام «سید احمد قبانچی» آگاه کردند که در منتسب‌ بودن قرآن به خدا اشکال وارد می‌کرد. در حقیقت روش او در ایراد‌ گرفتن تفاوتی با اسلوب وهابی‌ها و مراجع شیعه یا نمایندگانشان در ماهواره‌ها ندارد.

ایراد‌ گرفتن به این دعوت مبارک با استفاده از خدعه و دروغ‌پردازی بر اساس آنچه آن‌ها مخالفت قواعد نحوی و بلاغت زبان عربی نامیده‌اند، مثل طعنه‌زدن به قرائت احمدالحسن در کلمۀ «ضیزی» و ایرادگیری‌های بیهودۀ مشابه دیگر که با آن‌ها افراد نادان را فریب می‌دهند و می‌گویند احمدالحسن زبان عربی نمی‌داند یا [سخنانش] فصیح نیست.

مؤمنان از جهل و نادانی این افراد حتی نسبت به قواعد استقرایی زبان عربی پرده برداشته‌اند مؤمنانی که برخی از آن‌ها در زبان عربی مدارکی با سطوح عالی دارند و در دانشگاه‌های عراق سِمَت استادی را دارا هستند. شکر خدا که این مؤمنان جهل و نادانی این افراد را حتی نسبت به قواعد استقرایی زبان عربی بیان کردند و حتی جهل آن‌ها را نسبت به قرائت‌های هفت‌گانۀ مختلف قرآن و نیز به وجود قرائت اهل‌بیت(ع) بیان نمودند، قرائتی که از آن در روایات بسیاری سخن به میان آمده و آمده است که این قرائت با قرائت‌های هفت‌گانۀ مشهور تفاوت دارد و… .

اکنون نوبت پاسخ‌گویی آن‌هاست. ما منتظر پاسخ تفصیلی این وهابی‌ها و مراجع (یا کسانی که این افراد آن‌ها را به طعنه‌زدن به دعوت حق، بر اساس مخالفت با زبان عربی‌ سوق داده‌اند) هستیم و تکرار می‌کنم پاسخ تفصیلی به همۀ مطالبی که احمد قبانچی گفته است یعنی طعنه‌هایی به زبان عربی و فصاحت قرآن و نیز اشکال‌تراشی‌های مسیحیان نسبت به قرآن مبنی بر اینکه قرآن مخالف زبان عربی است بلیغ نیست و عباراتش پوچ و بی‌معناست.

چه بسا نیازی به بیان این نکته نباشد که پاسخ‌ها باید با پرداختن به اشکال‌ گرفتن‌ها و ارائۀ پاسخ به یکایک آن‌ها باشد نه آن‌گونه که برخی از کسانی که پر از نابخردی هستند انجام می‌دهند و عبارتی از قرآن را (که کسی به آن طعنه‌ای نزده است‌) برمی‌گیرند و می‌گویند قرآن بلیغ‌ترین کلام است و توجیهاتی از این دست.

آنچه خواسته شده این نیست که ثابت کنند برخی از عبارت‌های قرآن فصیح یا بلیغ است؛ (زیرا چنین مطالبی در پاسخ‌دادن به اشکالی که بر دیگر عبارات است هیچ مزیتی ندارد‌) بلکه آنچه خواسته شده پاسخ تفصیلی به طعنه‌هایی است که مسیحیان و سید احمد قبانچی و دیگران مطرح کرده‌اند یعنی پرداختن به اشکال و پاسخ دادن با پاسخی علمی.

ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم و بنده اعلام می‌کنم اگر آن‌ها به همان روشی که ما اشکالاتشان را پاسخ داده‌ایم پاسخ دهند معلوم می‌شود دجال هستند و در دین با دو پیمانه سنجش می‌کنند. وقتی آن‌ها نسبت به ما و دعوت حق اشکال‌تراشی می‌کنند اشکالاتی مطرح می‌کنند که معتقدند هیچ ارزشی ندارد آن‌ها تنها به یک علت چنین اشکالاتی را مطرح می‌کنند و آن فریب‌دادن و در نادانی نگاه‌ داشتن مردم است نه بیشتر!

در پایان: بیان می‌کنم و تکرار می‌کنم که پاسخ‌دادن بر آنان واجب و حتمی است؛ زیرا آن‌ها قواعد استقرایی زبان عربی را مقدس و معصوم می‌شمارند و به اعتقاد آن‌ها جایز نیست شخص معصوم با این قواعد مخالفت کند. (نظرت درخصوص خدای سبحان چیست؟) و در نتیجۀ پاسخ ندادن آنها به‌صورت رسمی به‌معنای نقض‌ کردن ایمانشان به قرآن و حُکم‌ دادن به اینکه قرآن از سوی خدا نیست خواهد بود و به این ترتیب رشتۀ اسلامشان را به دست خودشان پنبه کرده‌اند.

– کلیپ ویدئویی زیر اشکالاتی را که وهابی‌ها و برخی از مراجع شیعه یا عمامه‌داران نادانی که مراجع آنها را برای اشکال‌ گرفتن به قرائت قرآنیِ احمدالحسن در ماهواره‌ها و دیگر رسانه‌ها به کار گفته‌اند بیان می‌کند و اینکه احمدالحسن عربی را به‌خوبی نمی‌داند و برخی از مؤمنان به دعوت حق پاسخ آن‌ها را داده و جهلشان را حتی نسبت به قواعد زبان و قرائت‌های هفت‌گانه آشکار کرده‌اند:

http://www.youtube.com/watch?v=qC9TSRFuk0Q

ـ کلیپ بعدی مربوط به احمد قبانچی است که در فصاحت و عربیت قرآن طعنه وارد می‌کند:

http://www.youtube.com/watch?v=ry5lwfeDqgI

ـ کلیپ زیر نیز فیلم دیگری از احمد قبانچی است:

http://www.youtube.com/watch?v=Kk_KS1KrPWA

و در اینجا اشکال‌تراشی‌های خیلی زیادی در زمینۀ مخالف‌ بودن قرآن با نحو و بلاغت و فصاحت وجود دارد که به‌طور معمول ارائه می‌شود و این تنها یک نمونه از آن‌هاست. در دو آیه یک مرتبه «صابئین» و بار دیگر «صابئون» را شاهد هستیم در حالی که این دو کلمه (طبق قواعد زبان عربی‌) جایگاه نحوی یکسانی دارند:

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ‏ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ»
(در حقیقت کسانى که ایمان آوردند و آنان که یهودى شده‌‏اند و ترسایان و صابئان هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد پس اجرشان را نزد پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد).[1]

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‏ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ»
(کسانى که ایمان آوردند و کسانى که یهودى و صابئى و مسیحى‌‏اند هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان آوَرَد و کار نیکو کند پس نه بیمى بر ایشان است و نه اندوهگین خواهند شد).[2]

سخن خود را با بیان این نکته به پایان می‌رسانم که راه و روش ما در پاسخ به احمد قبانچی و آنچه مسیحیان و دیگران دربارۀ قرآن و صحت نسبتش به خدا از طریق اشکال‌تراشی در آن از نظر نحو و بلاغت (یا به‌طور کلی مخالفت قرآن با قواعد عربی‌) مطرح می‌کنند، هر کسی می‌تواند آن را در کتاب‌های بنده بیابد.

ما معتقد به قداست زبان نیستیم و اعتقاد داریم که زبان تحت سیطرۀ قانون عمومیِ تکاملِ جهان قرار دارد و صحیح‌ بودن این اعتقاد پیرو صحیح‌ بودن اثبات نظریۀ تکامل است که در کتاب «توهم بی‌خدایی» (به‌طور مفصل‌) صحت آن و بی‌ارزش‌ بودن پاسخ‌های جاهلانی که آن را رد کرده‌اند بیان کرده‌ام، به این ترتیب اعتقاد به اینکه قواعد بی‌نقص و ثابتی برای زبان وجود دارد که زبان باید از این قوانین پیروی کند ساده‌لوحانه است. روی سخن من تنها منحصر به زبان عربی نیست بلکه به‌طور کلی هر زبان انسانی یا حیوانی را شامل می‌شود.

حال که این نکته به‌شکل علمی و با ادلۀ صحیح ثابت شد امام صادق(ع) در بیش از هزار سال قبل بی‌ارز‌ش بودن اعتقاد به وجود قواعد ثابت یا بی‌نقص برای زبان عربی یا دیگر زبان‌ها را بیان فرموده است:

محمد بن مسلم می‌گوید: امام صادق(ع) قرائت کرد: «وَ لَقَدْ نادانا نُوحاً» (و نوح ما را ندا کرد). عرض کردم: نوحٌ! سپس عرض کردم: فدایت شوم ای کاش در‌ این‌ باره دقت می‌فرمودید! مقصودم زبان عربی است. فرمود: «مرا از این بوی گندتان رها کنید[3]

  • تاریخ انتشار پیام در صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن(ع): 31 دسامبر ۲۰۱۳

پی‌نوشت‌ها:
[1]– بقره: 69.
[2]– مائده: 69.
[3]– مستدرک‌ الوسائل: ج 4 ص 278.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا