دلایل دعوت یمانیدلایل دعوت یمانی برای شیعیان

آیا دعوت سید احمدالحسن همان دعوت یمانی است؟

شما مخاطب دعوتی عقیدتی با رهبری سید احمدالحسن(ع) هستید. ایشان فرستادۀ امام مهدی(ع) به‌سمت مردم است؛ یعنی او همان یمانی موعود قبل از ظهور نهایی امام مهدی(ع) و اصلی‌ترین نشانه در نزدیکی ظهور حضرت صاحب‌الزمان(ع) هستند. ایشان با دلایلی از قرآن و کلام اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص)، به معرفی خود پرداخته و مردم جهان را به امام مهدی(ع) دعوت کرده و زمینه را جهت ظهور ایشان(ع) آماده می‌سازند.

آغاز دعوت امام مهدی(ع) به‌واسطۀ دعوت یمانی و با ظهور ایشان واقع می‌شود تا انصار امام مهدی(ع) آماده شوند و اصلاحات ایجاد شده توسط یمانی، زمینۀ تمکین امام زمان(ع) را آسان‌تر سازد. ایشان خود را با قانون ثابت الهی در شناخت فرستاده‌های الهی ثابت می‌کنند. یمانی همان مهدی اول از مهدیین دوازده‌گانه از اولاد امام مهدی(ع) هستند که زمین به‌واسطۀ آن‌ها و به تدریج پر از عدل و داد می‌شود.

در مذهب شیعه، چگونه به شخصیت یمانی پرداخته شده است؟

در روایات اهل‌بیت(ع) یمانی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شخصیت‌های دوران ظهور معرفی می‌شود. در اثرگذار بودن شخصیت یمانی همین بس که به فرمودۀ امام باقر(ع)، ایشان صاحب پرچم هدایت و طلایه‌دار سپاه قائم(ع) هستند؛ همچنین شخصیتی است که باید یاری شود و هرکس از او سرپیچی کند، اهل آتش است.

با این حال، پرداختن به این شخصیت در روایات با الفاظ و عبارات متعددی همراه شده که با در کنار هم قرارگرفتن آن‌ها ابعاد مختلف این شخصیت مهم و مؤثر قابل شناسایی می‌شود.

یمانی، صاحب پرچم هدایت است

شفاف‌ترین خبر وارد شده راجع به شخصیت یمانی که اهمیت به سزایی دارد، معرفی دعوت ایشان با توصیف هدایتگر و دعوت به حق است.

امام صادق(ع) فرمودند: «خروج الثلاثه: السفیانی والخراسانی والیمانی، فی سنة واحده، فی شهر واحد، فی یوم واحد، ولیس فیها رایة اهدی من رایة الیمانی، لانه یدعو الی الحق»
(خروج سه گروه: سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز است، و در میان این پرچم‌ها، پرچمی هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست، چون او مردم را به‌سوی حق دعوت می‌کند.) (الارشاد، للمفید، ج 2، ص 375)
در نتیجه او حجتی است که مردم را از حق و هدایت خارج نمی‌سازد و وارد باطل نمی‌کند.

اطاعت از یمانی واجب است

علاوه بر هدایت و حقیقتی که در دعوت شخصیت یمانی وجود دارد، اطاعت او نیز در روایات واجب شده؛ زیرا او خود در حقیقت و صراط مستقیم است که مردم را نیز به آن دعوت می‌کند؛ پس اطاعت از این شخصیت انسان را وارد گمراهی یا باطل نمی‌سازد.

امام باقر(ع) فرمود: «… ولیس فی الرایات رایة اهدی رایة من رایه الیمانی، هی رایة هدی، لانه یدعو الی صاحبکم، فاذا خرج الیمانی حرم بیع السلاح علی الناس وکل مسلم، واذا خرج الیمانی فانهض الیه فان رایته رایة هدی، ولایحل لمسلم ان یلتوی علیه، فمن فعل ذلک فهو من اهل النار، لانه ویدعو الی الحق والی طریق مستقیم…»
(… در پرچـم‌ها پرچـمى هدايتگرتر از پرچم يمانى نيست و آن پرچم هدايت است؛ زيرا شما را به‌سوی صاحبـتـان دعوت می کند، و اگر يمانى خروج کرد، فروختن اسلحه حرام مى شود، و اگر يمانى خروج کرد، به پا خيز به‌سوی او؛ زيراکه پرچمش پرچم هدايت است، و جايز نيست مسلمانان از او سرپيچى كنند، و اگر كسى اين كار را انجام دهد از اهل جهنم است؛ چراکه او دعوت به حق و هدايت به راه راست مى‌كند…) (غیبت نعمانی، ص 264)

یمانی، قائمی از اهل‌بیت(ع) است

از آنجا که شخصیت یمانی صاحب خروج و قیام است، پس او قائمی است که خروج می‌کند تا سفیانی را نابود سازد. روایات متعددی این مسئله را توضیح می‌دهد؛ مثلاً در دو روایت زیر به وجود قائمی قبل از امام مهدی(ع) قائم آل محمد(ع) تصریح می‌شود:

امام صادق(ع) فرمودند: «… بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّيَارِ قوم یبعثهم الله قبل خروج القائم(ع) فلا یدعون وترا لال محمد الا قتلو ﴿وَكَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً﴾ خروج القائم»
(بندگان سخت‌پیکار و نیرومند خود را برای آن‌ها فرستادیم که لا‌به‌لای خانه را جستجو کنند، قومی که خداوند قبل از خروج حضرت قائم(ع) برای از بین بردن دشمنان خاندان حضرت محمد(ص) می‌فرستد (و یقیناً وعدۀ خدا شدنی است)، آن خروج حضرت قائم(ع).) (الکافی، ج 8، ص 206)

امام باقر(ع) فرمودند: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكمْ عِبَاداً لَّنَا أُولى بَأْس شدِيد ثم قال: و هو القائم واصحابه اولی باس شدید».
(پس هنگامی که (هنگام ظهور) وعدۀ نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرارسد، بندگان سخت‌پیکار و نیرومند خود بر ضد شما برانگیزیم)؛ سپس فرمودند: همان قائم و اصحابش، بندگان سخت‌پیکار و نیرومند هستند.» (تفسیر العیاشی، ج2، ص 281)
دربارۀ این مسئلۀ روایات بیشتری وجود دارد که به‌جهت اختصار آن‌ها را ذکر نکردیم.

یمانی، قیام‌کنندۀ مشرق است

در روایات متعددی از اهل‌بیت علیهم السلام راجع به شخصیتی که از مشرق قیام خواهد کرد، سخن به میان آمده است. شخصیتی که پیامبر اکرم(ص) به پیوستن به لشکر او و نیز تبعیت از او توصیه می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «إذا رأيتم الرايات السود خرجت من قبل خراسان فأتوها و لو حبواً على الثلج، فإن فيها خليفة المهدي»
(موقعى كه ديديد پرچم‌های سياه از طرف خراسان خارج شدند خود را به آن‌ها برسانيد، حتی اگر با دست و سينه از روى برف برويد؛ چراكه در آن خليفه مهدى است.) (الملاحم و الفتن، ۵۲)

همان طور که می‌بینید، تطبیق این شخصیت در دوران ظهور جز بر یمانی موعود ممکن نیست؛ زیرا اطاعت از صاحب پرچم‌های سیاه واجب است؛ همان گونه که از یمانی واجب بود.

یمانی، یکی از مهدیین دوازده‌گانه است

در روایات به وجود دوازده مهدی بعد از صاحب‌الزمان(ع) تصریح شده و اینکه مهدی اول از این دوازده مهدی در زمان ظهور حاضر است؛ بلکه او اولین مؤمنین به صاحب‌الزمان(ع) است؛ در نتیجه مهدی اول همان یمانی است که زمینه‌ساز مشرقی است و خود او خلیفۀ خدا مهدی است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «اذا رایتم الرایات السود قد جائت من قبل خراسان فاتوها فان فیها خلیفه الله المهدی» (اگر دیدی پرچم‌های سیاه از طرف خراسان آمدند، به‌سوی آن‌ها بشتابید که خلیفۀ خدا مهدی همراه آن‌هاست.) [بحارالانوار، ج51، ص 82]

امام صادق(ع) از امام علی(ع) نقل می‌کند که پیامبر(ص) در وصیت خود فرمود: «اینان، دوازده امامند و پس از آنان دوازده مهدی هستند. پس هرگاه وفات مهدی رسد، باید امر خلافت را به پسرش، اولین مقرّبین (اولین مهدیین) بسپارد که برای او سه نام است: اسمی مانند اسم من و اسم پدرم عبدالله و احمد و اسم سوم مهدی است و او، اولین مؤمنان است.» [غیبت طوسی، ص150]

یمانی، همان احمد هاشمی مشرقی است

نام یمانی در روایات متعدد مشخص گردیده و اینکه نام او شعار لشکر اهل مشرق است:

امام باقر(ع) فرمودند: «… ان لله کنزا بالطالقان لیس بذهب ولا فضه اثنا عشر الفا بخراسان شعارهم «احمد احمد» یقودهم شاب من بنی هاشم علی بغلة شهباء علیه عصابة حمراء کانی انظر الیه عابر الفرات فاذا سمعتم بذلک فسارعوا الیه ولوحبوا علی الثلج»
(براى خداى تعالى گنجى در طالقان است نه طلاست و نه نقره؛ بلكه دوازده هزار نفر در خراسان‌اند كه شعارشان «احمد، احمد» است و رهبر آن‌ها جوانى از بنى‌هاشم سوار بر قاطرى سپيدرنگ است و پيشانى‌بندی قرمز رنگ بر پيشانی بسته است، گويی به او مى‌نگرم كه از رود فرات هم مى‌گذرد؛ اگر دعوت او را شنيديد به‌سوى او بشتابيد، حتى اگر مجبور باشيد سينه‌خيز روی يخ‌ها حركت كنيد.) [منتخب الانوار المضیئه، ص 343]

یمانی با وصیت پیامبر(ص) شناخته می‌شود

وقتی روشن شد پرچم یمانی هدایت و دعوت او حق و صراط او مستقیم و اطاعت از او واجب است؛ بنابراین ایشان شخصیتی معصوم است و قطعاً باید با عهد یا وصیت پیامبر(ص) شناخته شود، همان گونه که در روایت زیر بیان شده است:

امام باقر(ع) فرمودند: «… ایاک وشذاذ من آل محمد: فان لال محمد وعلی رایة ولغیرهم رایات فالزم الارض ولاتتبع منهم احدا ابدا حتی تری رجلا من ولد الحسین(ع) معه عهد نبی الله ورایته وسلاحه فان عهد نبی الله صار عند علی بن الحسین ثم صار عند محمدبن علی ویفعل الله ما یشاء فالزم هولاء ابدا وایاک ومن ذکرت لک …»
(بر حذر باشید از کسانی که خود را به دروغ به آل‌محمد نسبت می‌دهند، که همانا برای آل‌محمد و علی، پرچمی (یک پرچم) است و برای دیگران پرچم‌ها؛ پس در جای خودت ثابت باش و از هیچ‌کس ابداً تبعیت نکن تا مردی را از فرزندان حسین(ع) ببینی که با او وصیت رسول خدا(ص) و پرچم او و سلاح او باشد، همانا که عهد نبی خدا نزد علی بن حسین(ع) سپس نزد محمد بن علی(ع) قرار گرفت و خدا هرکاری را که می‌خواهد انجام می‌دهد…» [الزام‌الناصب، ص296]

این‌ها مختصری از ویژگی‌های شخصیت یمانی برای آشنایی ابتدایی است. در مقالات بعدی، دیگر خصوصیات یمانی را که با تعابیر متعددی بیان شده‌اند، به مرور مطرح کرده و راجع به آن‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا