کتاب «وصیت و وصی احمد الحسن» بهانضمام «دفاع از وصیت» و «پشتیبانی از وصیت» + دانلود فایل PDF
نام کتاب: | وصیت و وصی احمد الحسن بهانضمام «دفاع از وصیت» و «پشتیبانی از وصیت» |
نام کتاب اصلی: | الوصیة و الوصی احمد الحسن |
نویسنده: | شیخ ناظم عقیلی |
مترجم: | گروه مترجمان انتشارات انصار امام مهدی(ع) |
نوبت انتشار: | اول |
تاریخ انتشار: | 1401 |
تاریخ انتشار کتاب اصلی: | 1432 هجری قمری / 2011 میلادی |
کد کتاب: | 112 |
ویرایش ترجمه: | اول |
کتاب پیش روی شما متشکل از سه کتاب مجزا هست که همگی با هم در اینجا جمع شدهاند. کتاب وصیت و وصی به انضمام کتاب پشتیبانی از وصیت و کتاب دفاع از وصیت.
در کتاب «وصیت و وصی» میخوانیم:
وصیت طبق متن صریح قرآن کریم بر هر مسلمانی واجب است. آدم(ع) نخستین جانشین خداوند در زمینش وصیت کرد و هرکدام از خلفای الهی وصیت کردند تا به پیامبر خاتم محمد مصطفی(ص) رسید. رسول خدا با شدتیافتن بیماری در روز پنجشنبه صحیفه و دواتی خواست تا وصیتی بنگارد که چنگزنندگان به آن را تا روز قیامت از گمراهی در امان بدارد، و علیرغم کارشکنیهایی که توسط عدهای در آن روز حزنانگیز صورت پذیرفت،
رسول خدا(ص) دوشنبهشب که از این دنیای فانی به جوار رحمت الهی رحلت فرمود، وصیت خود را به علی(ع) اعلام فرمود و ایشان با خط مبارکشان آن را نوشتند؛ متن این نوشتارِ بازدارنده از گمراهی عبارت است از:
«رسول خدا(ص) در شبی که از دنیا رفتند به علی(ع) فرمودند: ای ابا الحسن! صحیفه و دواتی آماده کن. حضرت(ص) وصیتشان را به امیرالمؤمنین(ع) املا فرمود تا به اینجا رسید: ای علی، پس از من دوازده امام خواهند بود و بعد از آنها دوازده مهدی؛ و تو ای “علی” اولین نفر از دوازده امام هستی … این دوازده امام بود و بعد از آن دوازده مهدی خواهد بود. پس وقتی زمان وفات او رسید [وصایت و جانشینی مرا] به فرزندش که اولین [نفر از مهدیین و] مقربین است تسلیم نماید و او سه نام دارد؛ یک نامش مانند نام من، نام دیگرش مثل نام پدر من است و آن عبدالله و “احمد” است و سومین نام او مهدی خواهد بود؛ او اولینِ مؤمنان است.»
در کتاب «دفاع از وصیت» جنبههای دیگری نیز برای روایت وصیت مطرح شده است؛ از جمله:
- ناممکن بودن توصیف این روایت به «ضعیف» با توجه به وجود قرینهها؛
- عدم تردید در اینکه رسول خدا (ص) خواستار وصیت بوده و احادیثی که به صدور این وصیت از ایشان (ص) دلالت میکنند.
- علمآور بودن خبر واحدی که با قرینههایی همراه باشد.
- وثاقت و قابل اطمینان بودن کتاب غیبت شیخ طوسی (رحمه الله) و نقل این روایت توسط طوسی از بزوفری که از ثقات بزرگ بوده است.
درکتاب «پشتیبانی از وصیت» این موارد را میخوانیم:
درباره درستی روایت وصیت رسول خدا محمد (ص) و قرینههای صحتش در دو کتاب «وصیت و وصی احمدالحسن» و «دفاع از وصیت» مطالب کافی ارائه شده است؛ بهطوری که حتی مخالفی را که بر طَبل جهالت و نادانی نکوبد نیز وادار به پذیرفتن آن میکند؛ اما عدهای همچنان تصور میکنند ملاک صحت حدیث، بررسی سندی و مراجعه به کتابهای رجال است. در این کتاب میزان ضعف و سستی این تفکر ـبهطور مختصرـ بررسی خواهد شد.
همچنین وثاقت راویان حدیث وصیت نیز (با اینکه با توجه به قرینههای قطعی این روایت نیازی به این کار نیست) بررسی خواهد شد تا راه برای هر بهانهجویی بسته شود. این کار از طریق ده نکته انجام خواهد شد که در آنها به راه درست تعامل با روایات از دید عترت طاهر و عوارض ناشی از مخالفت با آن پرداخته خواهد شد.
همچنین میزان استواری مطالب موجود در کتابهای رجالی و وسعت کارکردشان و اعتبار جرح و تعدیلات موجود در آنها از جنبههای مختلف بررسی خواهد شد و نکات دیگری نیز که در این زمینه ارائه شده است؛ بهطوری که راه برای هر معاند ستیزهجویی بسته میشود. سپس در ادامه به وثاقت تکتک راویان موجود در سند حدیث وصیت پرداخته شده و پیوستی نیز اضافه شده که بهطور خاص به این نکته میپردازد که منظور از «علی بن حسین» در سند وصیت فقط «علی بن حسین بن بابویه» بوده است و نه هیچ شخصیت دیگری.