مطالبۀ حکومت افراد کارآمد مستقل خواستهای مرحلهای است
Muhammad Fadil:
پیش از آنکه این کشور دچار فساد شود و قتل و ویرانی در آن فراوان گردد، پیامی آسمانی برای نجات این کشور وجود داشت.
ای مولای من! من به آنها خیانت نکردم و [این کار] از شما نیز به دور است. من بهترین نصیحت کننده بودم. من این بحث را که در سال 2004 چاپ شده است شمعی برای نورانیت راه و هدایت آنها به صراط مستقیم قرار دادم؛ اما برخی از آنها تکبر ورزیدند و برخی از میراث بتگونۀ پدری بینیاز نشدند.
ای مولای من! یک پرسش: آیا راههای معینی غیر از تظاهرات وجود دارد تا ما را با آن نصیحت بفرمایی و بتوانیم برای شتاب گرفتن بهسوی حکومت تکنوکرات و رساندن افراد کارآمد به سکان حکومت به کار ببندیم؟
خداوند اجر شما را با آنچه در منطقۀ سید محمد سبع الدجیل واقع شد بزرگ بدارد.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیزم، خداوند تو را زنده بدارد.
مطالبۀ حکومت افراد کارآمد مستقل (وزیران، وکیلان، مدیران و …) خواستهای مرحلهای و از طرف عموم مردم پذیرفته شده است. در خصوص خودم (بشخصه) از این خواسته فراتر خواهم رفت به خصوص پس از سپری شدن یک سال به بازیچه گرفتن مردم عراق توسط آنها. انشاءالله راههای بسیاری برای تغییر وضعیت تلخ فعلی مردم عراق وجود دارد. تنها آنچه از مردم به خصوص افراد مستقل و رها از بتپرستی (که اکثریت را تشکیل میدهند) خواسته میشود این است که بیرون بروند و حقوق خود را مطالبه کنند.
Dr-Firas Alsalemy:
سید احمد اسماعیل صالح، تشکر بابت واضح بودن کلامت؛ به طوری که حتی سادهترین شخص مطلع از صفحهات هم درک میکند. واضح است که هیچ پوشیدگی و ابهامی در اهدافی که شما توضیح میدهی برای آنها وجود ندارد و مادام که شهروندان عراقی بهصورت جمعی به خیابانها سرازیر میشوند چه بسا به طور صحیح این سخنان را درک میکنند.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
دکتر فراس عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
مرا از دعای خود زیر قبۀ امام حسین(ع) فراموش نکن.
حسین صاحب علاوی:
انشاءالله افراد شریف بسیاری خواهی یافت که دعوت شما را لبیک میگویند تا راه نجاتشان را بیابند. بسیاری از مردم حتی از شناختن خواستۀ خود نیز ناتوان هستند چه برسد به چگونگی رسیدن به خواستههایشان و این به سبب سیاستی مذهبی است که در آن زندگی کردهاند.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.
حبیب من، خداوند تو را زنده بدارد.
انشاءالله با تلاشهای شما.
حسین المنصوری:
متأسفانه عموم مردم با تأثیرپذیری از خِرَد جمعی در مسیری در ورای سراب دموکراسی، مدهوش شدهاند. گویا این مسئله برای آنها تبدیل به بدیهیات و امور ثابت شدهای شده است که جای هیچ چون و چرایی ندارد؛ در حالی که به سبب سلوکشان در این راه به وضعیت کنونی رسیدهاند و متأسفانه آنها تا امروز حتی از نظر فکری (حتی از باب جدل) به جستوجوی راه حل دیگری نپرداختهاند.
در انتهای طرحی که در این خصوص در صفحۀ یکی از دوستان مطرح کردم سخن فوق را بهصورت پرسشی مطرح کردم و پاسخ من به این شکل داده شد که هنوز وقت پرسش من فرا نرسیده است!
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
حبیب من، ابو فاطمه خداوند تو را زنده بدارد.
مرا از دعای خود فراموش نکن.
عزیز من، در دموکراسی امور مثبتی وجود دارد که مردم درکش میکنند؛ زیرا مطابق واقعیتی است که در جهان امروز بر آنها احاطه یافته است و علیرغم همۀ جنبههای منفیای (که در واقعیتی که در آن زندگی میکنند) بر چهرهشان خراش میاندازد، هنوز هم خوشبینانه به آن نگاه میکنند، به این امید که یک روز به آن امور مثبت دست یابند؛ اما «حاکمیت الله» همچون پرندهای اسطورهای است که هیچ چیزی از آن نمیدانند جز اینکه روزگاری علی(ع) در کوفه به آن عمل کرده است.
الاعلامی ولاءالدین الربیعی:
سلام و رحمت خدا بر شما ای اهلبیت نبوت.
از خدا برای شما تمکین عاجل را خواهانم و از خدا میخواهم ما را به وجود و دعای شما بیامرزد ای پسر پاکیزگان.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
Kasem Kasem:
سلام بر شما، آقا و مولای من یمانی آلمحمد(ص) اجمعین.
پرسش:
به نظر بزرگوارانۀ شما آیا در ساقط کردن حکومت فعلی (حکومت فساد) خطری برای عراق از نظر هرج و مرج و سلب و غارت و احتمالاً تسلط داعش بر برخی از شهرها وجود دارد؟ یا هرگونه خطر دیگری؟ زیرا تظاهرات (به طور اجمالی) با وجود این افراد فاسد هیچ سودی نخواهد داشت؛ چون آنها حیا نمیکنند و کنار نمیروند مگر با زور و کشیدن تظاهراتکنندگان در خیابان.
از اینکه سخنم به درازا کشید عذرخواهم.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
دکتر عزیز خداوند تو را زنده بدارد.
راههایی برای جلوگیری از هرج و مرج وجود دارد.
Fahim Al Asady:
سلام و رحمت خدا بر شما.
هیچ امیدی نیست جز با شما، ای حبیب من.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
خداوند تو را زنده بدارد عزیز من.
انشاءالله امید با همۀ شماست و من خادم شما هستم.
مرا از دعای خود فراموش نکن.
ماجد الزیدی:
به تظاهرات و انقلاب علیه حکومت فاسد ادامه میدهیم تا این واقعیت تلخی که در آن زندگی میکنیم تغییر کند.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
خداوند به شما جزای خیر دهد.
از خدا میخواهم برای شما برکت قرار دهد. ما چیزی بیش از حق زندگی نمیخواهیم و این کمترین حقوق انسان است.
فساد آنها ما را میکُشد.
به عراقی: «منگدر نتحمل ریحتهم بعد.» «دیگر نمیتوانیم بوی آنها را تحمل کنیم.»
اوس هاشم الطائی:
سلام بر شما
هر دعوتی به هر چیزی که فرا بخواند نیازمند رهبری انقلابی و معتمد است، به گونهای که شایستگی اعتماد مردم را داشته باشد؛ چراکه چندین بار است مردم به انقلاب دعوت میشوندو رهبران انقلاب یک قدم جلو میگذارند و ده قدم برمیگردند. من مطمئنم که ما نیازمند دعوتکنندۀ به اصلاح نیستیم و واجب است خودمان خروج کنیم؛ اما بیشتر مردم فقط وقتی خروج میکنند که ندایی از رهبران خود و مُمثلانشان بشوند و این خطای بزرگی است.
وقتی من ستمدیده باشم نیازی ندارم شخصی به من بگوید تو ستمدیده هستی و خروج کن و در برابر ستمی که بر تو روا شده است دفاع کن. بیشتر مردم نیاز به ادراکی درونی دارند تا از بندگی و دنبالهروی آزاد شوند، باید آنها آزاد باشند.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
خداوند شما را زنده بدارد.
تظاهرات یک گام در جهت درست است، تنها یک گام بر این راه است نه همه چیز.
محمد جراغ:
ای آقا و مولای من، از خدا میخواهم برایتان تمکین عطا فرماید و ما را از عمل کنندگان تحت لوای شما قرار دهد.
Ahmed Alhasan احمدالحسن
عزیز من، خداوند شما را زنده بدارد.
خداوند به شما جزای خیر عطا فرماید.
از خدا میخواهم به شما برکت دهد و مرا از دعای خود فراموش نکن.
Ali Al Hasuna:
میدانید تمامی حاکمان عراق طی سالهای پیاپی یا کشتهاند یا تظاهرات مسالمتآمیز را غبارآلود کردهاند.
پاسخ نمیدهید که سرکشان چه نتیجهای خواهند داشت؟
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند شما را زنده بدارد.
تظاهرات گامی در جهت درست و انشاءالله خیر است.
Zainab Alshammari:
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما، آقای من!
از خداوند میخواهم در خیر و عافیت باشی.
پرسشی در خصوص این فرمایش شما دارم «شعارهای دینی و جناحی به ضرر تظاهرات است». آیا مقصود شما این است که حاضرین در تظاهرات به طور کلی جناح و دین خود را مشخص نکنند؟ همچنین انصار؟ آیا این به آن معناست که پرچم «البیعة لله» و دیگر نمادهای دعوت مبارک برافراشته نشود؟
ای پدر من و آقای من، خداوند به شما جزای خیر دهد. از شما درخواست دعا داریم.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
دخترم، خداوند تو را زنده بدارد.
آری همینطور است. مطلوب این است که فرزندان عراق یا بیشترشان یا بخش اعظم آنها از همۀ طایفهها و نژادها قیام کنند و در نتیجه برافراشتن شعارهای دینی خاص یا جناحیِ خاص، اشتباه است؛ چون موجب میشود افرادی که در این مسائل اختلاف دارند دور شوند و به این صورت آنچه غرض و به انجام رسیدنش مدنظر است نقض خواهد شد.
Ali Hasan:
هنگام حضورمان در میدان التحریر احساس میکنیم عراقیها دسته دسته هستند. حتی نحوۀ ایستادن تظاهراتکنندگان؛ علیرغم اینکه همهشان ستمدیده هستند میبینیم مردم چند دستهاند. حتی نشانههای تردید را که در چهرۀ دو گروه همجوار رد و بدل میشود میتوان دید که دقیقا همین احساس را القا میکند.
متأسفانه بزرگان فاسد دین و سیاستمداران مفسد در دسته دستهکردن مردم به روشی واقعاً مؤثر موفق شدهاند. ای سید من، از خدا بخواه تو را بر بنا کردن آنچه دیگران فاسد کردهاند نصرت و یاری دهد.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
نیت خود را در جهتگیری با دیگران صاف کن و دلت را برایشان گشوده بدار. این چیزی است که از شما خواسته شده است؛ اما در خصوص نیتها و رفتار دیگران تو مسئولش نیستی. اگر بدی کنند خودشان گناهِ رفتار و نیتهایشان را به دوش خواهند کشید.
نسمة العامری:
سلام بر شما ای یمانی آل محمد(ص).
صبح شما و همۀ خانواده به خیر.
در پینوشت قبلی نوشته بودید:
«آنچه از مردم به خصوص افراد مستقل و رها از بتگرایی (که اکثریت را تشکیل میدهند) خواسته میشود این است که بیرون بروند و حقوق خود را مطالبه کنند.» من متوجه نشدم افراد مستقل و رها از بتگرایی، چگونه اکثریت را تشکیل میدهند؟ آیا ممکن است این جمله را به طور دقیق توضیح بفرمایید.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
برای اینکه مقصود من از سخن فوق را دریابی به نسبت مشارکت در انتخابات مجلس استانها در سال 2013 مراجعه کن. با وجود همۀ وعده و وعیدها و ترس و ارعابهایی که جناحهای سیاسی (و حتی جناحهای دینی که انتخابات را واجب کردند) انجام دادند نسبت مشارکت در بغداد فقط اقلیت 33 درصدی بود.
اگر اکثریت، از آنها اطاعت میکردند [در انتخابات هم] شرکت میکردند، همچنین در بصره نسبت مشارکت اندک بود. تا آنجا که نسبت رویگردانی مردم در انتخابات مجلس نواب (با وجود فشار جناحهای سیاسی و دینی و خطبای منابر) واقعاً زیاد بود. حال (به نظر شما) امروز وضعیت چگونه است؟
Sahar Al Ansari:
آقای من، آنها با گفتن اینکه زنان دچار سختی و گرفتاری میشوند و سازماندهی آنها دشوار است و شرایط سخت است و… و… قلبم را شکستند. آنها حتی مرا برای تشویق زنان هم نمیخواهند، با اینکه زنان گرمای شدید و نیز چیزهای دیگری را تحمل کردهاند.
اکنون اگر زنها این سخن را بفهمند چه فکری خواهند کرد؟! من نرفتم و قلبم به درد آمده است، پس وضعیت آنها چگونه خواهد بود. من نمیتوانم به آنها خبر بدهم چه چیزی به من گفته شده است. نمیدانم چه کنم.
ای آقای من! اعتقاد من این بود همان طور که حسین(ع) زنانش(ع) را فدا کرد، اجازه دادن به حضور زنان در تظاهرات سادهترین کاری است که میتوان انجام داد. نمیدانم درست چیست؟ چرا ما خانواده به شمار میرویم نه کمک حال و یاور؟!
شکایتم را به خدا و به شما ای آل محمد(ص) میآورم. حتی با وجود اینکه ضعیف هستیم اگر چه تلاش کردیم کمک کنیم؛ اما با گفتن اینکه شما زن هستید دل شکسته شدیم؛ در حالی که فرصتهای عمر ما در همراه بودن با قائم آلمحمد(ص) از دست میرود.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
خداوند همۀ شما را زنده بدارد.
هرکدام از زنان که میتوانند در جمعۀ پیشِ رو حضور یابد، باید در تظاهرات حاضر شود.
- تاریخ انتشار پیام در صفحه فیسبوک سید احمد الحسن(ع): 10 جولای ۲۰۱۶