روش درست برای رساندن حق
Farhan Azmi:
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما، سید و مولای من!
سؤالی دارم که به نحوۀ تبلیغ در مالزی مربوط میشود.
در مالزی بهترین روشی که دشمنان دعوت مبارک یمانی موعود(ع) برای دور کردن مردم از ایمان به دعوت مبارک به کار میگیرند این است که به مردم میگویند انصار یمانی(ع) از شیعیان هستند و عموم مردم واقعاً از این کلمه وحشت دارند؛ بنابراین اگر مردم با ما ارتباط پیدا کنند با این روش ما را بد جلوه میدهند و مردم را از ما دور میکنند.
به همین دلیل ما همواره میگوییم ما انصار امام مهدی(عج) هستیم و شیعه نیستیم؛ اما گفتن این مطلب برایمان سنگین است چرا که مذهب ما تشیّع است و ما نمیتوانیم آن را انکار کنیم و مردم به سادگی به آن پِی خواهند برد.
مولای من! اینطور که فهمیدهام انصار دوست دار اهل بیت(ع) هستند؛ زیرا آنها به همۀ حجتهای الهی از اولین تا آخرینشان ایمان دارند. بفرمایید موضعگیری صحیح ما در برابر این جامعه چگونه باید باشد؟ آیا بگوییم ما شیعه هستیم ولی مثل سایر شیعیانِ امروزی نیستیم؟ یا بگوییم ما انصار امام مهدی(عج) هستیم و شیعه نیستیم؟ چه کار کنیم و راه بهتر و صحیحتر چیست، ای آقای من؟
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
عزیز من، خداوند شما را زنده بدارد.
روش درست و بهتر این است که شما جزواتی داشته باشید که بهطور خلاصه عقیدۀ صحیح را برای مردم جامعهای که در آن زندگی میکنید توضیح دهد. با این روش شما به هر انسانی که رغبتی به حق دارد اجازه میدهید عقیدۀ حق را مطالعه کند، بفهمد و بشناسد.
مرا از دعایت فراموش نکن و از خداوند میخواهم شما را محفوظ بدارد و یاری شکستناپذیر به شما بدهد و از فضل و منّت خودش شما را گشایشی آشکار عنایت فرماید.
Eskandar Terziev:
اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمة و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا.
آقای من، من اخیراً اسلام را پذیرفتهام. جایی که من زندگی میکنم شیعه وجود ندارد و نمیدانم چگونه همسر پیدا کنم. آیا میتوانی به من نصیحتی بفرمایی؟
به خاطر قواعد زبان بخشش. من مترجم استفاده میکنم.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
میتوانی با برادرانتان در مکتب یا مُمثل مکتب در سرزمینتان ارتباط برقرار کنی و انشاءالله در هیچ چیز برای تو کوتاهی نخواهند کرد و هر کمک ممکنی را تقدیمت خواهند نمود.
امضرغام احمد:
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.
پدر عزیزم. آقای من، در ابتدای ورودم به دعوت مبارک دربارۀ مشکلی که مرا بیخواب کرده بود پیامی برای شما فرستادم و پاسخ شریف شما وعدۀ کمک در این مشکل بود؛ ولی این مشکل هنوز هم سالیان طولانی است که تا هماکنون ادامه دارد.
خدا را بسیار خواندم و اعمال بسیاری از اهل بیت برای تقرب به خدا و رفع این بلا انجام دادم و نمیدانم به دلیل کدامین گناه در این مشکل گرفتار شدهام. امیدوارم شما چیزی بفرمایید تا برای رفع این بلا انجام بدهم، چون بر من بسیار سخت شده است. آقای من، از تقصیرم در حق شما عذر میخواهم و پناهی جز شما (ای آقای من) ندارم. امیدوارم در صورت امکان پاسخ دهید.
آقای من، میخواهم پیام خاصی به شما ارسال کنم امیدوارم چنین اجازهای به من بدهید.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
خداوند شما را زنده بدارد.
آری میتوانی، انشاءالله.
آقای من، میخواهم شما را بشارت بدهم و حال اینکه شما خود به آن آگاهترید؛ جانم به فدای شما!
به شما میگویم که روزگار اینان به سر آمده به حق علی (صلوات خدا بر او) قسم و غم و غصۀ آنها برچیده میشود. گفتم عجله نکنم، سبحانالله! لیوان چای نزدیکم بود و بدون اینکه متوجه باشم پایم به آن برخورد کرد و ریخت. دلشاد شدم و گفتم غم و غصههایشان به پایان می رسد و خدا به شما تمکین میدهد.
الآن نزد حضرت عباس و برادرش امام حسین(ع) هستم و به نیابت از شما به آنها سلام کردم؛ جانم به فدای شما!
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
خداوند برای زیارتت پاداش خیر عطا فرماید.
از خدا میخواهم خیر آخرت و دنیا را روزیات گرداند.
شیخ عدنان عاصمی الیمانی:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته، ای سید عزیز ما!
آری تو همیشه قصد نجاتشان را داری و اینکه فقیران در دولتی کریم زندگی کنند و بیوهها و یتیمان برای زندگی خود با عزت و کرامت پناهی بیابند و گرسنگان روزی حلالی را که خداوند برایشان تقسیم کرده است به دور از این سارقانِ متقلبِ غاصب صفتِ «اصلاحگر» بیابند.
خداوند تو و همۀ مردان و زنان مؤمن را حفظ فرماید.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
شیخ عدنان العاصمی، خداوند تو را زنده بدارد و بهترین پاداش نیکوکاران را عطایت فرماید.
وسام الوائلی:
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.
آقا و مولای من! بعضی از برادران معتقدند قرار دادن تصویر یک شخص در تظاهرات و راهپیماییها برخاسته از منیت و امتحان الهی است و برخی دیگر معتقدند این کار باعث یاری مظلوم میشود و عدهای دیگر میگویند هر طور که خدا بخواهد و هرچه از خدا باشد خیر است و خدا را شکر.
کدام صحیح است؟
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
اعمال تنها بر اساس نیّات سنجیده میشود و ماحَصَلِ هرکس هرآنچه است که نیت کرده.
ولید العبیدی:
سلام بر تو ای قائم آل البیت، سلام بر تو و پدرانت و پسرانت، مهدیون پاک طاهر.
آقای من، بنده یک ارتشی زمینگیر و دچار قطعی عضو از ناحیۀ پای راست پایینتر از مفصل مچ پا هستم یعنی روی مفصل پا حرکت میکنم؛ اما پزشکی که مرا مورد عمل جراحی قرار داده آن را مقداری اصلاح کرده است تا هنگام راه رفتن اذیتم نکند؛ یعنی استخوان مچ پایم را تغییر داده و آن را از وضعیت عمودی به افقی تغییر شکل داده است تا راه رفتن روی مفصل برایم راحت شود.
در کتاب «احکام نورانی اسلام» در فصل وضو در توضیح مسح پایی که دچار قطع عضو است خواندم اگر «کعب»[1] نداشته باشد آن پا را مسح نکند و من طبق آنچه خواندم عمل کردم؛ اما از آن روز تا حالا در حیرتم که آیا مشمول این حکم شرعی هستم یا نه؟ از خداوند سبحان و شما درخواست یاری میکنم ای آقای من.
مرا راهنمایی بفرما تا از این شکهایی که همیشه هنگام وضو گرفتن درگیرم میکنند رها شوم. خداوند شما را از محمد و آل محمد ائمه و مهدیون پاداش خیر دهد. آقای من، تشکر میکنم. از خداوند سبحان میخواهم شما را برای رها شدن ستمدیدگان، در زمین تمکین دهد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
التماس دعا از شما، با تشکر.
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد.
طبق آنچه در کتاب «شرایع اسلام» آمده عمل کن و شک و تردید نداشته باش: «اگر قسمتی از پا که باید مسح شود قطع شده باشد باید باقیماندۀ آن مسح شود؛ ولی اگر پا از «کعب» قطع شده باشد مسح آن ساقط میشود.»[2]
سید حسین طباطبایی:
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته.
مولای من حالت چطور است؟
مشتاقت هستیم ای پسر فاطمۀ زهرا(س).
Ahmed Alhasan احمدالحسن:
عزیز من، خداوند تو را زنده بدارد و بهترین پاداش نیکوکاران را از محمد و آل محمد عطایت فرماید.
پینوشتها:
[1]. کعب: برآمدگی روی پا، مفصل. (مترجم)
[2] – احکام نورانی اسلام، سید احمدالحسن، ج1، کتاب طهارت.