کتاب پیک صفحه (مجموعه پیام‌های صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن)

ذکر شهادت فاطمۀ زهرا(س) و هجوم به خانه‌اش

بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله رب العالمین
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.

این روزها مصادف با یاد شهادت فاطمۀ زهرا بانوی زنان جهانیان است. خداوند پاداش‌های شما را بزرگ بدارد. متأسفانه پس از شهادت رسول خدا، ابوبکر و عمر به خانۀ فاطمه یورش بردند تا علی بن ابی‌طالب(ع) را مجبور به بیعت با ابوبکر کند. این حادثه منجر به مصدوم‌ شدن فاطمه(صلوات خدا بر او)، سقط‌ شدن محسن و مرگ آن حضرت پس از مدت کوتاهی شد به همان صورتی که رسول خدا محمد(ص) به او بشارت داده بود که فاطمه(س) اولین کسی است که به او خواهد پیوست.[1]

به این ترتیب او اولین شهید وصیت مقدس نبوی شد. پس خوشا به حال آنان که به وصیت رسول خدا(ص) در شب وفاتش تمسک جستند و تمسک می‌جویند همان وصیتی که فاطمه دختر محمد(ص) بانوی زنان جهانیان و جنینش اولین قربانیانش شدند.

حافظان و مورخان اهل سنت در کتاب‌های خود حادثۀ حمله به خانۀ فاطمه دختر محمد(ص)[2] و حتی تهدید عمر به سوزاندن خانۀ فاطمه(س) را (با اینکه آن حضرت و کودکانش در خانه بودند‌) روایت کرده‌اند و بهترین شعرای اهل‌ سنت در حادثۀ هجوم به خانۀ فاطمه اشعاری سروده‌اند. حافظ ابراهیم ملقّب به شاعر نیل در قصیدۀ عمریۀ خود (که در آن عمر بن خطاب را ستایش می‌کند‌) گفته است:

و آن سخنی که عمر به علی گفت همان که شنونده‌اش کریم و گوینده‌اش بزرگ است.
که خانه‌ات را آتش زدم تا بر این نمانی که بیعت نکنی هر چند دختر مصطفی در آن باشد.
غیر از پدر حفصه کسی نتواند چنین بگوید در برابر دلاور بی‌نظیر عدنان و حامی آن‌ها.
[3]

پشیمانی ابوبکر در پایان عمرش را ببینید به‌خاطر کاری که با فاطمه کرده و منجر به شهادت آن حضرت در اثر یورش به خانه‌اش شده بود. این حدیث را مورخان و راویان حدیث اهل‌ سنت مثل طبرانی در «المعجم‌الکبیر»، طبری در کتاب تاریخش، ابن‌زنجویه در «الاموال» و متقی هندی در «کنز‌العمال»، ابن عبد ربه در «العقد‌الفرید» و دیگران روایت کرده‌اند، آنجا که ابوبکر می‌گوید: «ای کاش به خانۀ فاطمه تعرض نمی‌کردم و رهایش می‌کردم.»[4]

اما اینکه برخی از آن‌ها می‌گویند این روایت به‌دلیل ضعف یکی از راویانش (یعنی علوان بن داوود‌) ضعیف است واقعیت این است که علوان بن داوود به‌هیچ‌وجه ضعیف نیست و ضعف فقط در عقل‌های آن‌هاست! این دو کلیپ ویدئویی از دکتر سعد‌الدین هلالی (یکی از علمای معاصر اهل‌سنت‌) است. وی در این دو فایل به روشی علمی خطای آن‌ها را در تلاش برای ضعیف‌ انگاشتن علوان بن داوود بیان می‌کند و او در حقیقت در این دو فایل از بازی آن‌ها (که هیچ ارتباطی با بحث علمی جدی ندارد‌) پرده برمی‌دارد.

https://www.youtube.com/watch?v=NpyNH5j9l1Qhttps://www.youtube.com/watch?v=M6MNOU8keOQ

  • تاریخ انتشار پیام در صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن(ع): 2 مارس 2015

پی‌نوشت‌ها:
[1] – مراجعه کنید به: بحار الانوار، مجلسی: ج 18 ص 112؛ صحیح بخاری: ج 4 ص 183.

[2] – به‌عنوان مثال مراجعه کنید به: کتاب امامت و سیاست ـ ابن‌قتیبیه: ج 1 ص 19 تحقیق زینی؛ تاریخ بلاذری: ج 1 ص 587؛ تاریخ طبری: ج 2 ص 443؛ استیعاب، ابن‌عبد‌البر: ج 3 ص 975.

[3] – وقـولـة لـعلـی قـالـهـا عـمر/ اکــرم بـسـامعها اعـظـم بـلـقـیـهـا
حرقت دارک لا ابـقی علیـک به/ ان لم تبایع و بنت المصطفی فیها
ما کان غیر ابی حفص یفوه بها/ امـام فـارس عـدنـان وحـامـیـها

[4] – المعجم الکبیر ـ طبرانی: ج 1 ص 62؛ تاریخ طبری: ج 2 ص 619؛ کنز العمال‌ـ متقی هندی: ج 5 ص 631 و 623؛ تاریخ شهر دمشق ـ ابن عساکر: ج 30 ص 418؛ تاریخ اسلام‌ـ ذهبی: ج 3 ص 117 و 118.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا