کتاب «خلقت آدم(ع) در تورات» + دانلود فایل PDF
نام کتاب: | خلقت آدم(ع) در تورات |
نام کتاب اصلی: | خلق آدم(ع) من التوراة |
نویسنده: | دکتر علی عبدالرضا |
مترجم: | گروه مترجمان انتشارات انصار امام مهدی (ع) |
نوبت انتشار: | اول |
تاریخ انتشار: | 1402 |
تاریخ انتشار کتاب اصلی: | 1443 هجری قمری / 1400 هجری شمسی / 2022 میلادی |
کد کتاب: | سلسله پژوهشهای تخصصی ـ شماره 10 |
ویرایش ترجمه: | اول |
نظریه تکامل که برای نخستین بار در سال 1895 میلادی در کتاب «خاستگاه گونهها» توسط چارلز داروین مدوّن شد، ثابت کرده است «حیات و تنوع آن» ابتدا از یک نیای مشترک آغاز و متولد شد، و در طول نسلها شاخهشاخه و متنوع گردید تا به ما یعنی به موجود زندۀ دارای ابزار هوشمندی برتر رسید؛ و این فرآیند از طریق انتخاب طبیعی صورت پذیرفته است. امروزه شواهد علمی متعددی در اختیار ما هست که نظریۀ تکامل را تأیید میکنند و ثابت کردهاند همۀ انواع موجودات زنده از یک اصل و خاستگاه مشترک پدید آمدهاند.
داستان آفرینش آدم (ع) چگونه بوده است و آیا داستان گفتهشده در تورات با یافتههای علمی در تعارض است؟ یا این فهم نادرست رجال دینی بوده است که چنین تعارضی را به وجود آورده و باعث متهمشدن دین خدا شده است؟
داستان آفرینش آدم(ع) که در متون مقدس آمده است شاید مهمترین دلیلی باشد که رجال دین را پس از آنکه فهم و تفسیر نادرستی برای آیاتی که داستان خلقت آدم را برای ما نقل کردهاند ارائه دادند، به ردّ نظریۀ تکامل واداشته است.
این پژوهش به قرائتی از تورات و بهطور مشخص در سِفر پیدایش (سِفر تکوین) میپردازد تا به حقیقت آفرینش آدم(ع) دست یابد؛ همچنین به بررسی برخی آیات این سِفر ـکه ایدۀ تکامل و پیدایش حیات بر روی زمین را به ذهن ما متبادر میسازندـ میپردازد؛ و به این ترتیب بر سخن سید احمدالحسن صحه میگذارد که فرموده است: «تکامل، سنتی الهی است.»
رویکرد این پژوهش در درجۀ نخست بر اساس پژوهشهای علمی و اعتقادی موجود در کتاب «توهم بیخدایی، نشانههای پروردگار در هستی» نوشتۀ سید احمدالحسن بنا نهاده شده است؛ و علاوه برآن، این پژوهش برخی آرا و نظرات نویسندگان و مردان دینی ـکه به موضوع این پژوهش ربط دارندـ را نیز در خود جای داده است.
نویسندۀ محترم (دکتر علی عبدالرضا) در این کتاب ابتدا به بررسی اجمالی دلایل و شواهد تکامل میپردازد؛ سپس به پذیرفتهنشدن این نظریه بهدلیل برداشتهای نادرست علمای ادیان از متون دینی و نیز فهم نادرستشان از الفبای این نظریه و گفتهها و نظریات دانشمندان میپردازد؛ و در نهایت با استفاده از آموزههای بیانشده توسط سید احمدالحسن (ع) به تفسیر درست داستان واردشده در اصحاح اول و دومِ سفر تکوین از عهد قدیم میپردازد و سازگاری این دو اصحاح را ـبا توجه به مفهوم درست آنهاـ با یافتههای علمی جدید، و همچنین کجفهمی و باورهای نادرست علمای ادیان را بیان میدارد.
و من الله التوفیق