کتاب «الوهیت در عالم خلقت» + دانلود فایل PDF
کتاب پیش رو تحقیقی است ارزشمند با موضوع «الوهیت در عالم خلقت»، که توسط دکتر صادق بادی محی محمدی حفظهالله، بهعنوان پایاننامۀ علمی ایشان برای اخذ مدرک دکتری از دانشکدۀ عالی پژوهشهای دینی و زبانشناسی نجف اشرف ارائه شده است.
ایشان محور تحقیق خویش را اینگونه معرفی میکند: «این نوشتار، پژوهشی در مفهوم الوهیت و ظهور و تکاملش در عالم خلقت است که با توجه به مراحل تاریخی سپریشده توسط انسان تنظیم شده و مطالب آن مستند به کتب مقدس، کتب تاریخی و ترجمه خطنوشتههای باستانی است و هدف از این نوشتار ترسیم تصویری برای مفهوم الوهیت در این منابع است؛ منابعی که نقلکنندۀ متونی است که یک اصل عقیدتی و مهم را در زندگی انسان بیان کرده است؛ یعنی مفهوم الوهیت.
این پژوهش مسئله مهمی را در زندگیِ نوع انسان (از زمان پیدایشش تا زمان کنونی ما) روشن میکند و آن، تأثیر “اعتقاد” بر تثبیت و تعمیق معانی انسانی و تمدن سازی بر اساس آنهاست.
این پژوهش در قالب مقدمه، پیشگفتار و سه فصل تنظیم شده است. در این میان سعی کردم مفهوم الوهیت و سازوکار پیادهسازی آن را در مسیر تمدن بشری از آدم (علیهالسلام) گرفته تا ملتها و اقوامی که پس از وی آمدند بیان کنم و این کار در قالب زیر صورت پذیرفته است:
فصل اول: در این فصل به مفهوم الوهیت بر اساس متن تاریخی و نوشتههای باستانی پرداختم و مشخصههای متن تاریخی و عوامل بازدارنده برای اعتماد به آن را -که انحراف عقیدتی را سبب شده است- بیان کردم؛
همچنین شاخصههای آثار باستانی و اثرگذاریاش در تصحیح منقولات تاریخی در راستای ایجاد نقاط مشترک با اثر نقل شدۀ تاریخی و نیز مشکلاتی را که در مسیر محقِق در اعتماد بر اثر باستانی کشفشده عارض میشود، و تأثیر دانشمندان باستانشناس غربی را در ترجمۀ این کشفیات آثار باستانی بیان داشتم؛
همچنین به بیان سودمندی بزرگی که این آثار کشفشدۀ باستانی تقدیم میکنند پرداختم؛ چراکه این آثار، حکایتکنندۀ واقعیت آن اقوامی است که ما نیازمند روشنکردن واقعیت دینی و اجتماعیشان هستیم.
فصل دوم: در این فصل به تعریف مفهوم الوهیت و منظور از آن پرداختم؛ یعنی مفهوم خاصی که با آن، خدای سبحانومتعال قصد میشود. گاهی از طریق قرینههایی که معنای عام الوهیت را میرساند، الوهیت، بر معنای کلی و عمومیاش اطلاق میشود و این معنای عام از آن قصد میشود.
همچنین مراتب این مفهوم را بیان داشتم و اینکه این مفهوم، از مرتبههایی تشکیل شده است: “الوهیت مطلق” و مرتبۀ “الوهیت مخلوق”. الوهیت در خلق، نقشی مستقیم و اساسی در آفرینش بازی کرده است و به همین ترتیب در منتقلشدن انسان از مراتب ابتدایی به مراتب متمدن پیشرفته؛ چراکه منبع هر تمدنی که انسان با آن توصیف شود خداوند است.
فصل سوم: این فصل به بررسی مفهوم الوهیت در تمام تمدنها میپردازد، و نیز به بررسی مهمترین ادیان روی زمین و میزان سازگاری و شباهت آنها با یکدیگر میپردازد و اینکه چگونه در یک اصل و ریشه با یکدیگر مشترکاند؛ به این صورت که خدایانی وجود دارند که با توجه به مفاهیم موجود در هر دیانت، دارای مراتبی هستند؛ ولی در تشخیص مصداق این مفاهیم اختلافاتی وجود داشته است.
ما شاهدیم که هر دیانتی، خصیصههایی را برای تعیین مصداق این مفاهیم و نمادهایی را برای آنها وضع کرده است که به آنها اشاره دارد؛ تا آنجا که عدهای از آنها به تقدیس این “نمادها” رسیدند و آن نماد را در توجه انسان بهسوی خدایی که چه بسا بندگیاش را میکرده است در جایگاه آن “معنا” قرار دادند و بهاینترتیب در بتپرستی گرفتار شدند.
همچنین در این فصل تعیین و تشخیص درست مفهوم الوهیت در خلق و چگونگی آن را بیان کردهام و اینکه در عالم خلقت چه مراتبی دارد؛ از وجود آنها بهعنوان ارواح مقدسی که ادارۀ عالم خلقت بر عهدۀ آنها گذاشته شده است، تا تجلی آنها در عالم اجسام؛ و اینکه با استناد به کتابهای مقدس و احادیث شریفی که جایگاه و منزلت عظیم آل محمد (علیهمالسلام) و نقش آنها را در تدبیر و خلقت بیان میکنند، این عده، همان آل محمد (علیهمالسلام) هستند.