کتاب‌های سید احمد الحسن

معرفی کتاب | تفسیر متشابهات (4 جلدی)

  • چرا خداوند در قرآن از دو مشرق و دو مغرب سخن گفته است؟
  • درختی که حضرا آدم(ع) نباید به آن نزدیک می‌شد چه بود؟
  • چرا قابیل برادرش حضرت هابیل(ع) را به شهادت رساند؟
  • کفشی که حضرت موسی(ع) در وادی طوی باید از پا در می‌آورد چه بود؟
  • خانه امن کدام است؟
  • و صدها پرسش و پاسخ دیگر در چهار جلد کتاب تفسیر متشابهات، نوشته‌ی سید احمد الحسن(ع).

مخاطب کتاب تفسیر متشابهات کیست؟

مخاطب این کتاب تمام انسان‌ها هستند، چرا که تمامی انسان‌ها مکلف و هدف از خلقت آنان، رسیدن به معرفت می‌باشد. سبک نوشتاری این کتاب نیز همچون اکثر کتاب‌های سید یمانی(ع)، دارای بیانی ساده و‌ به دور از واژه‌پردازی‌های بیهوده است تا برای همگان قابل استفاده باشد. اگرچه ممکن است بعضی از مخاطبان این کتاب دریافتی عمیق‌تر و دقیق‌تر از دیگران داشته باشند.

کتاب تفسیر متشابهات در چه شرایطی نوشته شده است؟

همانطور که قرآن از زبان رسول‌الله(ص) شِکوه می‌کند که این قوم این قرآن را طرد کردند؛ مشاهده می‌کنیم که قرآن در بین مسلمانان مهجور و غریب رها شده است. چه در حوزه‌ها که قرآن به عنوان یک درس جنبی (مطالعاتی) ارائه می‌شود، چه در دانشگاه که اثری از قرآن نیست، چه در جامعه که خروجی و نتیجه‌ی حوزه و دانشگاه هستند.

در بین اقشار سنتی‌تر، قرآن صرفا در ماه مبارک رمضان یا در مراسم‌های عزاداری تلاوت می‌شود و حتی نگاهی به ترجمه‌ی آن نیز نمی‌اندازند؛ چه رسد به فهم و فهم درست و عمیق از آن. در این بین اگرچه اندکی از علمای سنی و شیعه برای خالی نبودن عریضه سعی کردند تفسیری از قرآن ارائه کنند؛ اما با مراجعه به کتب به اصطلاح تفسیر در می‌یابیم که اکثر آنها فقط نام تفسیر را به عاریت گرفته‌اند و آنچنان‌که خود اقرار دارند یا ذوقی (سلیقه‌ای) هستند، یا ادبی(تجزیه و ترکیب) و بلاغی، یا تاریخی و گاهی اوقات نیز صرفا نوع خاصی از ترجمه.

بعضی نیز اگرچه بدون توجه به احادیث اهل‌بیت (که به صراحت از تفسیر به رأی نهی‌ کرده‌اند) سعی کردند به تفسیر قرآن بپردازند، یا از موازین حدیثی تفسیر دور شدند و یا در گیر و دار ریشه‌یابی کلمات آنقدر قلم‌فرسایی کردند که از اصل مطلب باز ماندند.

تمام این مسائل تنها مشکلاتی ظاهری هستند؛ مشکل اصلی زمانی خود را نمایان‌تر می‌کند که یک انسان‌ حق‌جو می‌فهمد علمای شیعه معجزه و یا بخشی از معجزه‌ی قرآن را در ترکیب و الفاظ آن جستجو می‌کنند؛ در حالی که طبق قوانینی که توسط خود علما پایه‌ریزی یا نشر و تقویت می‌شود، معجزه‌ی لفظی قرآن نه تنها قابل اثبات نیست؛ بلکه چه‌بسا خدشه‌پذیر نیز می‌باشد. آنگاه انسان متحیر می‌ماند که چطور کسی خود را مفسر قرآن می‌نامد اما از درک ساده‌ترین چیز در مورد قرآن عاجز است!!

این مسأله یکی از چیزهایی بود که سید احمد الحسن(ع) از همان ابتدای دعوت مبارک یمانی به علما تذکر داده و خواستار اصلاح آن شد؛ اما همانطور که قابل پیش‌بینی بود هیچ تغییری در این روند معیوب حاصل نشد. اما سید یمانی(ع) خود به قرآن و ارائه‌ی تفسیر صحیح از قرآن همت ورزید و حاصل آن، تا کنون چهار جلد کتاب متشابهات قرآن کریم است که پیچیده‌ترین مسائل قرآنی را به زبانی بسیار ساده بازگو کرده و اصطلاحا تشابه آیات قرآنی را إِحکام فرمودند.

این کتاب که مجموعه‌ای از پرسش‌ و پاسخ‌های قرآنی است در سال 1429 هـ .ق منتشر شد و الحمدلله مورد استقبال و تحسین عده زیادی از مردم قرار گرفته و بسیاری از مردم با مطالعه‌ی حقایق مندرج در آن به حقانیت سید یمانی(ع) ایمان آوردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا