تاریخچه و زندگی‌نامه سید احمد الحسن

درباره دعوت مبارک یمانی

نکات برگزیده مطلب
  • به‌طور کلی اهداف این دعوت مبارک، همان اهداف رسولان و امامان گذشته است. دعوتی که بر معرفت الهی، اخلاق اجتماعی و کمال فردی استوار است. دعوتی که پرچم‌دار حاکمیت خدا بر زمین و آغاز‌کنندۀ انقلاب مهدوی برای برقراری عدالت و آزادگی است.

دعوت مبارک یمانی، دعوتی عقیدتی و علمی، متکی بر کتب مقدس تورات، انجیل، قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) است. این دعوت، عقیدۀ صحیح نسبت به دین الهی اعم از دین یهود، مسیحیت و اسلام را بیان کرده و به معرفی جریان امام مهدی(ع) می‌پردازد که همان منجی وعده داده شده در ادیان الهی است.

سید احمدالحسن(ع)، رهبری دعوت یمانی برای زمینه‌سازی و آماده‌سازی انسان‌ها برای پذیرش حاکمیت الهی امام محمد بن الحسن(ع) را به عهده گرفته است. ایشان بر حاکمیت خداوند در زمین و نصب خلیفۀ الهی مرتبط با او تأکید می‌کند. خلافتی که از دیرباز قانون ثابت الهی و بر زمین مقرر بوده است. ایشان به خلافت الهی امامان معصوم دوازده‌گانه و نیز رهبری امت توسط مهدیین، از فرزندان امام مهدی(ع) تأکید می‌کند.

دعوت مبارک یمانی، سعی دارد فرهنگ دینی، عقیدتی و اخلاقی صحیح را در جامعه از طریق وسایل ارتباط‌جمعی انتشار دهد و مردم را به علم و معرفت و مکارم اخلاق ترغیب نماید. همچنین تلاش می‌کند ایتام، فقرا و مساکین را تا حد امکان سرپرستی کرده و جامعه را به عطوفت و انصاف نسبت به این طبقۀ محروم تشویق کند، و آنچه از کرامت این قشر ضعیف در جامعۀ انسانی و اسلامی صیانت می‌کند، برایشان فراهم آورد.

به‌طور کلی اهداف این دعوت مبارک، همان اهداف رسولان و امامان گذشته است. دعوتی که بر معرفت الهی، اخلاق اجتماعی و کمال فردی استوار است. دعوتی که پرچم‌دار حاکمیت خدا بر زمین و آغاز‌کنندۀ انقلاب مهدوی برای برقراری عدالت و آزادگی است.

سید احمدالحسن(ع) در معرفی دعوت خویش می‌فرمایند: «دعوت من همانند دعوت نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و مانند دعوت محمّد(ص) است؛ اینکه توحید در جای‌جای کرۀ زمین انتشار یابد. هدف من همان هدف انبیا(ع) و امامان(ع) است. من تورات، انجیل و قرآن و اختلافاتی را که در آن دارید برایتان واضح و آشکار می‌سازم. همچنین انحراف علمای یهود، مسیحی و مسلمان و خروجشان از دین الهی و مخالفت آن‌ها را با وصیت‌هاى پیامبران برایتان تبیین خواهم کرد.

خواست و ارادۀ من همان خواست و ارادۀ خداوند سبحان و متعال است؛ اینکه ساکنان کرۀ زمین جز به آنچه خداوند اراده فرموده است عمل نکنند، زمین پر از عدل‌وداد شود؛ همان ‌گونه که از ظلم و ستم پر شده است. گرسنه‌ها سیر شوند و هیچ فقیری بى‌سرپناه نباشد، یتیم‌ها بعد از غم‌های طولانی شاد شوند و زنان بیوه نیازهای مادی خود را با عزّت و کرامت به دست آورند و… و… و… اینکه عدالت، رحمت و صداقت که مهم‌ترین موضوعات در شریعت الهی هستند، فراگیر شود.» (پرسش دوم از کتاب پاسخ‌های روشنگرانه)

ایشان همچنین دربارۀ گسترش عدالت به‌صورت ویژه می‌فرمایند:

«آنچه باید بدانیم این است که عدالت عمومیِ انسانی که در دولت مهدی گسترده خواهد شد، عامل اصلی در فراگیرشدن عدل‌وداد و به‌دنبال آن ازبین‌رفتن فقر و نیاز مادی خواهد بود. در دولت مهدی انسان‌ها ولو به اندازه‌ای با خدای خود عادل هستند. در آن هنگام که با عبادت و شکر و اخلاص به او توجه کنند و با جامعۀ اطراف خود نیز به عدالت رفتار می‌کنند؛ چراکه افراد آنچه را برای خود می‌پسندند برای دیگران هم می‌پسندند.

به‌عبارت دیگر اخلاق الهی که مهدی آن را منتشر می‌کند و جامعۀ انسانی به آن آراسته می‌گردد، بعد از اینکه فقر روحی را ریشه‌کن می‌کند، باعث ازبین‌رفتن فقر مادی می‌شود و این پدیده در سطح فرد و جامعه رخ خواهد داد. انسانی که از لحاظ روحی به غنا و بی‌نیازی رسیده، به‌وسیلۀ قناعت که گنجی است تمام‌نشدنی قطعاً از نظر مادی هم غنی و بی‌نیاز است؛ چنین جامعه‌ای که از نظر روحی غنی است، با سرپرستی اجتماعی و اقتصادی، فقر مادی را از تمام اعضایش دور می‌گرداند.» (پاسخ‌های روشنگرانه، پرسش 312)

آنچه واضح و روشن است، این است که سید احمدالحسن با دعوت مردم به سمت امام مهدی‌(ع)، همان منجی وعده داده شده در ادیان و مذاهب مختلف، آن‌ها را به دنیایی پر از عدالت، آزادگی و کمال سوق می‌دهد و مقدمات و شرایط انسان کامل‌شدن را فراهم می‌آورد.

‫2 دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا