کتاب پیک صفحه (مجموعه پیام‌های صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن)

حکم هاسکی و نگهداری و لمس‌کردن و بازی با سگ

سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.
از خداوند متعال خواستارم همگی در خیر و عافیت باشید.
پرسشی را در این صفحه دیدم و پاسخش را دادم پرسش و پاسخ را اینجا می‌آورم:

Howa Ya Howa Ya نوشته است:
سلام بر شما اى خاندان نبوت و رحمت و معدن علم و جایگاه رسالت.
مولای من! از من خواسته‌اند این سؤال را از شما بپرسم و خواستار پاسخ از طرف شخص خود شما هستند.

آقای من:
ـ آیا «هاسکی» نجس شمرده نمی‌شود؟ زیرا گفته می‌شود این حیوان نتیجۀ زاد‌ و‌ ولد سگ و گرگ است اگر صحت این مطلب ثابت شود آیا این حیوان نجس نخواهد بود؟

ـ آیا بازی‌ کردن با سگ‌ها جایز است؟ آیا نگهداری و تربیت سگ برای این منظور (یعنی بازی) درصورت وارد‌ نکردن آن به منزل‌ جایز است؟

ـ کسی که سگ را لمس کند چگونه پاک ‌می‌شود؟ آیا مانند ظرفی که سگ آن را لیسیده است پاک می‌شود؟ یا شستن معمولی (به همان صورتی که از هر نجاست دیگری پاک می‌شود‌) کفایت خواهد کرد؟

خدا به شما بهترین پاداش را عطا فرماید.

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمد لله
و سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما.

همۀ سگ‌ها با چشم‌ پوشی از ریشه‌ای که از آن آمده یا از آن حاصل شده‌اند نجس هستند؛ اما در کتاب «شرایع»[1] روشن ساختم که «صفات» بر دسته‌ بندی و نام‌گذاری حیوان و در نتیجه ملحق‌ کردن آن در دستۀ سگ‌ها و اطلاق حکم شرعی بر نجس‌ بودن یا نبودن تأثیرگذار است.

به‌طور خاص دربارۀ «هاسکی» این حیوان از نظر احکام نجاست به سگ‌ها ملحق نمی‌شود. می‌توان این حیوان را تربیت و تکثیر کرد و برای منظوری به فروش رساند، مثل انتقال و کشیدن سورتمه روی یخ یا مراقبت از کودکان و آرام‌ ساختن کودکان همان‌‌گونه که بعضی از افراد چنین می‌کنند.

این حیوان نجس شمرده نمی‌شود و حکمش از نظر نجس‌العین‌ بودن همانند گرگ است و مثل سگ‌های دیگر «نجس‌العین» نیست. باید توجه داشت اطمینان‌ حاصل‌ کردن از اینکه این حیوان هاسکی است و از لحاظ شرعی کاملاً پاک هست واجب است و این اطمینان‌ حاصل‌ کردن را می‌توان با توجه به زوزه‌ کشیدن حیوان (شبیه گرگ‌ها‌) به‌جای پارس‌ کردن و شکل دُم و پوستش یا از طریق یک مربی که می‌توان به خُبرگی و گواهی‌اش اعتماد کرد به دست آورد.

اما در خصوص مسئلۀ نگهداری از سگ به‌طور کلی (غیر از هاسکی) جایز نیست، مگر برای هدفی عقلانی مثل نگهبانی یا هوشیار‌ کردن مانند هوشیار‌ کردن اهل خانه یا اطلاع دادن از وجود مواد منفجره یا مواد مخدر یا راهنمایی نابینا یا نگهبانی از گوسفندان یا اهداف منطقی و عقلانی مشابه دیگر ‌و نه‌ فقط برای بازی و لهو و لعب و اگر کسی سگی را برای هدفی عقلانی (مانند مواردی که بیان کردم‌) نگهداری کند بازی با آن مانعی نخواهد داشت.

همچنین می‌توان سگ‌ها را تربیت و برای فروش به قصد موارد ذکر‌ شدۀ فوق تکثیر کرد و واجب نیست از مشتری علت و هدف خرید سگ را بپرسد بلکه کافی است نوع سگ‌هایی که اقدام به تربیت و تکثیر و فروششان می‌کند برای اهداف عقلانی (که بعضی از مثال‌هایش را بیان کردم‌) صلاحیت داشته باشد.

اگر با دست خشک، سگِ خشکی را لمس کند دستش نجس نمی‌شود بلکه فقط وقتی نجس می‌شود که رطوبتی سرایت‌ کننده (آب) که از یکی به دیگری منتقل می‌شود‌ وجود داشته باشد. اگر دست یا موضعی از لباس یا بدنش توسط سگ نجس شده باشد کافی است فقط با آب آن را پاک کند و مانند پاک‌ کردن ظرف غذا یا نوشیدنی که سگ آن را لیسیده است نخواهد بود.

وارد کردن سگ به منزل یا ماشین جایز است اما اگر با وجود رطوبتِ سرایت‌ کننده چیزی را لمس کند آن محل نجس خواهد شد و متنجس به شمار می‌رود که نیاز به پاک‌ شدن دارد؛ اما خودش چیز دیگری را نجس نمی‌کند.

  • تاریخ انتشار پیام در صفحه فیس‌بوک سید احمد الحسن(ع): 9 فوریه ۲۰۱۴

پی‌نوشت:
[1]– احکام نورانی اسلام.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا