کتابخانه مهدویکتاب‌های انصار امام مهدی(ع)

معرفی کتاب | تحقیقی در دلایل تقلید

سید احمدالحسن سال‌هاست از کسانی که خود را مراجع دین می‌نامند درخواست دلیل قطعی برای عقیدۀ تقلید از غیرمعصوم -که مردم را به سویش سوق می‌دهند- ارائه بدهند و در صفحهٔ رسمی فیس‌بوک مجدداً فراخوان دادند، ولی کسی پاسخی نداده است.

تا اینکه شخصی بیانات سید احمدالحسن را دربارۀ باطل‌بودن عقیدهٔ تقلید به دفتر سید کمال حیدری که خود را از مراجع شیعه می‌داند، ارسال می‌کند و سایت ایشان هم پاسخی در این رابطه ‌می‌دهد و تلاش می‌کند که این عقیده را شرعی و عقلی جلوه دهد و نیز شخصیت سید احمدالحسن را زیر سؤال ببرد. دکتر علاء السالم در کتاب «تحقیقی در دلایل تقلید» از جنبه‌های مختلف به بررسی پاسخ این شخص می‌پردازد.

ایشان این‌گونه توضیح می‌دهند: ما به‌صورت علمی و موضوعی به این پاسخ می‌پردازیم؛ با توجه به اینکه فقط به آنچه در این پاسخ آمده است بسنده نمی‌کنم؛ بلکه برخی از قسمت‌های آن را با نقل‌کردن سخنان دیگر وی در کتاب‌های منتشرشده‌اش در خصوص همین موضوع شرح و بسط می‌دهم؛ یعنی موضوع تقلید و دلیل آن. حتی دلایل دیگری را که سید حیدری از آن غافل مانده است و سایر مجتهدان دیگر ذکر کرده‌اند -به‌جهت بهره‌مندی خواننده و انصاف نسبت به آنان‌- بیان می‌دارم. به‌علاوه همراه این مجتهدان تا نهایت بیان این دلایل همگام خواهیم شد.

شاید گفته شود: این پاسخ ارائه‌شده را سید کمال حیدری نپذیرفته است و نظر او محسوب نمی‌شود؛ ولی این مطلب را به یک دلیل ساده نمی‌توان پذیرفت.

این پاسخ دفتر رسمی اوست و با وجود این اگر آن را نمی‌پذیرد، به او فرصت تصحیح پاسخش را می‌دهیم تا نظرش را ببینیم و تا هنگامی که به این عمل اقدام نکند، پاسخ پیشین، موردقبول او و نظر وی محسوب می‌شود؛ به‌علاوه همان ‌طور که پیش‌تر گفتم، فقط به آنچه در این پاسخ بی‌مایه آمده است بسنده نمی‌کنم و به سخنانی که در رسالۀ عملی‌اش به مردم ارائه کرده و نیز دیگر کتاب‌هایی که در سایت رسمی‌اش منتشر شده است خواهم پرداخت.

آنچه سید حیدری به‌عنوان دلیل بر تقلید گمان کرده و در این مختصر مطرح کردم، سخن سایر مجتهدان نیز هست و در نتیجه، اثبات باطل‌بودن دلایلی که وی ارائه کرده، در حقیقت از‌بین‌بردن استدلال همۀ آن‌هاست.

امیدوارم خوانندگان، جادۀ انصاف را بپیمایند و این بحث‌ها را با دل‌های لبریز از تعصبی که پیش از آن در درون خود داشتند مطالعه نکنند؛

بلکه باید فرصتی برای حقِ استوار بر دلیل و برهان صحیح باقی بگذارند تا آنان را به‌سوی سرمنزل، چه اثبات و چه نفی، راهبری کند. تعصب و پیش‌داوری در مسائل، بر پایۀ آنچه به ارث رسیده است و در حقانیتش یقینی وجود ندارد، پیش از هرچیز باعث قربانی‌شدن صاحبش می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا