ادله دعوتادله شیعیان

سید احمدالحسن (ع) با حکمت و علم الهی آمده است

 در مبحث پیشین به تطبیق سید احمدالحسن(ع) با اولین رکن قانون شناخت فرستادۀ الهی پرداختیم. وجود وصیت مکتوب رسول خد(ص) را در شب وفاتشان اثبات کرده و گفتیم این نوشتار وصیتی است که سید احمدالحسن(ع) به آن احتجاج کرده و با آن مدعای خویش را ثابت کرده است. در این مقاله می‌خواهیم به تطبیق سید احمدالحسن(ع) با رکن دوم قانون شناخت فرستاده یعنی علم الهی و حکمت همراه با خلیفه خدا بپردازیم.

آیا به‌راستی سید احمدالحسن(ع) دارای علمی است که شخصیتش را از دیگر مدعیان متمایز می‌سازد؟
یا علم‌ ایشان همانند علم علی(ع) مدعیان علم را به اعتراف وادار می‌کند که اگر علی نبود، عمر (خلیفۀ دوم) هلاک می‌شد؟
آیا همانند علم امام صادق(ع) مدعیان تفسیر و فقاهت را به چالش می‌کشد تا در برابرش فقط سکوت کنند؟

سید احمدالحسن در زمینه‌های مختلف علمی و اعتقادی، علم الهی و حکمت ملازم با خودرا که از ارکان ثابت شناخت حجت الهی است به اثبات رسانده اند.

سید احمدالحسن(ع) چه علم الهی با خود آورده است؟

سید احمدالحسن کتب و بیانات بسیاری دارند که در زمینه‌های مختلف علمی و اعتقادی از مسائل بزرگی پرده می‌دارد. در ادامه به‌طور خلاصه به معرفی علوم صادر شده از ایشان می‌پردازیم.

علوم اعتقادی

-اثبات خدای سبحان از طریق نظریات علمی همچون فرگشت و فیزیک کوانتوم و…؛

-پاسخ به اشکالات خداناباوران در خصوص عمرنوح(ع)، حقیقت جهنم و عذاب، اشکالات لفظی و لغوی به قرآن و…؛

-اثبات استمرار عقیدۀ نبوت، امامت، هدایت برای مسیحیان، اهل‌سنت و شیعیان؛

-بیان قانون صحیح در شناخت حجج الهی؛

-اثبات مصداق نبی آخرالزمان از کتاب مقدس، ائمه هدایتگر بعد از پیامبر(ص) از کتب اهل‌سنت، و مهدیین از کتب شیعه؛

-بیان محکم نسبت به توحید حقیقی و مراتب آن و تبیین افراط و تفریط موجود در آن؛

-اثبات عقیدۀ بدا، نفس انسانی، آسمان‌های ملکوتی و… از خلال نظریات علمی؛

-توضیح روشن نسبت به حقیقت عصمت حجج الهی و پاسخ به افراط‌ها و تفریط‌ها در حدود آن؛

– نقد عقاید فاسد ادیان و مذاهب موجود؛ مثل عقیدۀ تقلید از غیرمعصوم، الوهیت مطلق عیسی(ع)، مسئلۀ شفاعت و واسطه در دین الهی و… .

علوم شرعی یا احکام شریعت

-بیان محکم و قطعی نسبت به حلال و حرام الهی، با نگارش سه جلد کتاب شرایع اسلام و چند جلد کتاب پاسخ‌های فقهی؛

-بیان فصل‌الخطاب در مسائل اختلافی فقهی؛

-بیان شریعت اسلام به دور از افراط و تفریط موجود بین فقها؛

– فتوای قطعی در احکام جدید؛ مثل نماز و روزه در قطب، تلقیح مصنوعی و… .

علوم اخلاقی

-بیان خاستگاه حقیقی اخلاق الهی و خاستگاه بی‌اخلاقی؛

-ذکر راه حل‌های متعدد برای مشکلات روحی و نفسانی.

علوم تفسیری در خصوص کتب الهی

-توضیحی روشن در خصوص محکم و متشابه در قرآن؛

-بیان فصل‌الخطاب نسبت به وجه اعجاز، تحریف و حقیقت قرآن، حقیقت وحی و…؛

-بیان محکمات متعدد قرآنی جهت فهم بسیاری از آیات متشابه قرآن؛

-تفسیر متشابهات اساسی قرآن؛ مثل حروف مقطعه، تفسیر فتح پیامبر(ص)، بیان داستان موسی و عبدصالح، داستان‌های انبیا و…؛

-تأویل رؤیاهای صادقۀ مردم و مؤمنین.

علوم سیاسی-اجتماعی-اقتصادی

-نقد گفتمان‌های سیاسی موجود؛ مثل اسلام سیاسی، دموکراسی و…؛

-بیان نظریۀ جایگزین دین الهی در خصوص حاکمیت= حاکمیت الله؛

-توضیح قوانین اجتماعی دینی؛ مثل برده‌داری، چندهمسری، کودک‌همسری، حجاب اجباری، قطع‌شدن دست دزد، هم‌جنس‌گرایی، ارث، حقوق و تکالیف زن، تغییرجنسیت و…؛

-بیان اصول اقتصاد اسلامی، حقیقت جزیه، سوسیالیسم و سرمایه‌داری.

سخن پایانی

این‌ها نمونه‌های کوچکی از مسائلی است که سیداحمدالحسن(ع) به آن‌ها پرداخته و علومی است که آن‌ها را منتشر ساخته تا به اصلاح دینی در بین مردم بپردازد. کتب متعددی توسط ایشان و شاگردان ایشان نوشته و منتشر شده و برای تربیت علمایی عامل، حوزه علمی دینی در نجف تأسیس کردند؛ همچنین دانشکده‌ای که به علوم دینی و لغوی می‌پردازد. همچنین ایشان علمای تمام ادیان را به مناظره علمی دعوت نموده‌اند؛ خصوصاً در پاسخ به مسئلۀ الحاد علمی، اثبات عقیدۀ تقلید از غیرمعصوم و پاسخ به کتاب وصیت مقدس نوشتار بازدارنده از گمراهی و…؛ اما تا به امروز هیچ‌یک از علما پاسخی علمی به تحدی ایشان نداده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از علم الهی موجود در تألیفات سید احمدالحسن(ع) به کتابخانۀ مهدوی رجوع کرده و کتب ترجمه‌شده ایشان و انصارشان و پایان‌نامه‌های دکتری دانشکدۀ معهد الدراسات العلیا را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا